


Klantencasus: Woningcorporatie WAARDWONEN
Bezwarencommissie Sociaal Plan
De vraag:
Woningcorporatie Waardwonen stond voor de uitdaging om na een reorganisatie over te stappen van een traditionele, functionele organisatiestructuur naar een toekomstbestendig model waarin klantgerichtheid richting huurders centraal staat.
Ik werd gevraagd om als lid van de bezwarencommissie sociaal plan de volgende
punten te toetsen:
-
Is de reorganisatie verlopen volgens de geldende richtlijnen?
-
Zijn de plaatsingen juridisch correct uitgevoerd?
-
Zijn medewerkers zorgvuldig en passend herplaatst
-
Zijn functies en beloningen juist beoordeeld?
-
Hoe kan de reorganisatie zorgvuldig worden geëvalueerd?

De aanpak
-
Het voeren van zittingen conform de richtlijnen van het sociaal plan.
-
Toetsen van de herplaatsingen: zijn functies passend ingevuld en is de beloning correct vastgesteld?
-
Intensieve samenwerking met de ondernemingsraad en het bestuur.
Het resultaat
De reorganisatie en het sociaal plan zijn grondig geëvalueerd. Medewerkers zijn zorgvuldig herplaatst en er is getoetst of hun functies en beloningen passend waren.
Daarbij is niet alleen gekeken naar de juridische kaders, maar ook naar de
menselijke kant van verandering. Er was expliciet aandacht voor de emoties die een
reorganisatie met zich meebrengt.
Hierdoor werd een evenwichtige beoordeling gemaakt waarin zowel de belangen van medewerkers als die van het bestuur zijn meegenomen.